puzzle yadak

کویل خودرو

کویل

کویل خودرو

نحوه عملکرد کویل در خودرو

کوئل یکی از بخش های مهم سیستم احتراق ماشین نیز به شمار می رود. سیستم احتراق ماشین از قطعاتی مانند شمع خودرو، کوئل خودرو، توزیع کننده و سیم های کوئل و… تشکیل شده است. کوئل نقش مهمی در تقویت جریان کم ولتاژ باتری دارد زیرا باتری ولتاژ ۱۲ ولتی تولید می کند در صورتی که موتور به ولتاژی بین ۲۰ تا ۴۰ هزار ولت نیاز دارد. این ارتقا ولتاژ توسط کوئل صورت می گیرد.

کویل چیست ؟

برای اینکه نشانه های اصلی خرابی کوئل خودرو را تشخیص دهید، لازم هست که ابتدا با کوئل و همچنین کاربرد آن آشنا شوید. کوئل در واقع یک سیم پیچ است که نقش تقویت کننده ولتاژ را دارد. اساس کار کوئل براساس سیم پیچ های آن صورت می گیرد. این قطعه ابتدا جریان برق با ولتاژ پایین را از باتری دریافت می کند و سپس با کمک سیم پیچ ها، ولتاژ جریان را تقویت کرده و سپس ولتاژ را به شمع می رساند. جریان برق باتری ۱۲ ولت است که این میزان ولت، قادر به فعال کردن شمع نیست. بنابراین نیاز به کوئل می باشد که بتواند توسط سیم پیچ های القایی ولتاژ جریان برق را تقویت کند. کوئل جریان برق ۱۲ ولت را می گیرد و جریانی با ۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ ولت تحویل می دهد.شما می توتنید جهت خرید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

اجزای تشکیل دهنده کویل

کوئل از دو سیم پیچ تشکیل شده هست که اطراف یک هسته مرکزی پیچیده شده اند. کوئل درون یک محفظه روغن قرار گرفته است که این روغن وظیفه خنک کنندگی را برعهده دارد. سیم پیچ اولیه تعداد دور های کمتری دارد. اما سیم پیچ ثانویه تعداد دورهای بیشتری داشته و به دور سیم پیچ اولیه پیچیده می شود. جریان باتری ابتدا وارد سیم پیچ اولیه شده و القای الکترومغناطیس ایجاد می گردد. سپس این جریان که کمی تقویت شده است وارد سیم پیچ ثانویه شده و ولتاژ در آن جا چندین برابر افزایش می یابد.

قطعات  کویل

  1. سیم پیچ اولیه
  2. سیم پیچ ثانویه
  3. هسته مرکزی
  4. عایق بدنه
  5. پایه

 

انواع سیم پیچ کویل

• سیم پیچ اولیه
جریان برق ابتدا وارد سیم پیچ اولیه شده و سبب ایجاد القای الکتریکی می شود، سپس این جریان القایی به سیم پیچ ثانویه رسیده و ولتاژ تا چندین هزار برابر تقویت می گردد. تعداد دورهای سیم پیچ اولیه بین ۲۵۰ -۳۵۰ است.

• سیم پیچ ثانویهنویه که تعداد دورهای بیشتری دارد، ولتاژ با جریان بالایی ایجاد می کند. تعداد دورها در سیم پیچ ثانویه بین ۱۵۰۰۰-۳۰۰۰۰ دور یا حلقه می باشد. جریان تقویت شده از انتهای سیم پیچ ثانویه به سمت وایر می رود و این وایر ها ولتاژ را به شمع ماشین می رسانند و شمع جرقه می زند.

انواع کویل

کوئل ها براساس نوع به دو دسته وایر و بدون وایر تقسیم بندی می شوند.

  • کویل وایر به دو دسته معمولی و دوبل تقسیم می شود.
  • کوئل بدون وایر به دو نوع کتابی و قلمی تقسیم بندی می گردد.

نشانه های  خرابی کویل

در صورتی که کوئل ماشین به درستی کار نکند یا نیم سوز شود، عمل احتراق درون سیلندر خودرو ناقص انجام می شود زیرا شمع ولتاژ کافی برای ایجاد جرقه را دریافت نمی کند. جرقه با ولتاژ کافی سبب بهتر سوختن سوخت و هوا می گردد و در نتیجه راندمان موتور افزایش می یابد.

علائمی که نشان دهنده خرابی کویل خودرو می باشد در زیر لیست شده است:

  1. لرزش ماشین در دور پایین موتور و ریپ زدن آن
  2. روشن نشدن ماشین و یا بد استارت خوردن
  3. ضعیف شدن توان موتور
  4. افزایش مصرف سوخت
  5. روشن شدن چراغ چک
  6. آتش گرفتن موتور
  7. خارج شدن شعله یا دود سیاه از اگزوز خودرو
  8. پس زدن شعله
  9. روغن ریزی یا نشت روغن از کویل

لرزش ماشین در دور پایین موتور نشانه خرابی کویل خودرو

لرزش ماشین و یا ریپ زدن موتور ممکن هست به دلیل خرابی کوئل خودرو باشد. اگر با افزایش دور موتور، لرزش ماشین کاهش پیدا کند، پس احتمال زیاد مشکل لرزش ماشین از خرابی کوئل می باشد.

روشن نشدن ماشین نشانه اصلی خرابی کویل

خرابی کوئل موتور می تواند منجر به حرکت نکردن و یا روشن نشدن ماشین شود. علت اینکه ماشین استارت نمی خورد و یا روشن نمی شود، این هست که شمع جرقه کافی برای احتراق در سیلندر موتور ایجاد نمی کند و جرقه نامنظم شمع سبب احتراق ناقص موتور می گردد. در این شرایط ماشین به طور کامل خاموش می گردد و با چند بار استارت زدن روشن می شود. پس زمانی که متوجه شدید، ماشین بد استارت می خورد یا حرکت نمی کند، کوئل ماشین را مورد بازرسی قرار دهید.

 

 

ضعیف شدن توان موتور نشانه اصلی خرابی کویل

یکی از مواردی که سبب ضعیف شدن توان موتور می گردد، خرابی کوئل است. در نظر داشته باشید که موتور باید ولتاژ کافی را برای احتراق داشته باشد. اگر شمع ولتاژ کافی ایجاد نکند، پس احتراق ناقص است. علت ولتاژ پایین شمع هم به احتمال زیاد مربوط به خرابی کوئل است. بنابراین با آسیب دیدن کوئل، قدرت موتور ضعیف می شود و راندمان کمتری دارد.

یکی از رایج ترین علائم مرتبط با کوئل معیوب، مشکلات عملکرد موتور است. از آنجا که کوئل از مهمترین اجزای سیستم اشتعال هستند، یک مسئله کوچک در آن می تواند باعث ضعیف شدن جرقه و در نتیجه باعث مشکلات عملکردی موتور شود. کوئل معیوب ممکن هست باعث عملکرد ضعیف موتور، خاموش شدن ناگهانی موتور، افت قدرت و شتاب و کاهش مسافت پیموده شده شود. در برخی موارد، مشکلات کوئل حتی ممکن است منجر به توقف خودرو شود.

افزایش مصرف سوخت نشانه اصلی خرابی کویل

افزایش مصرف سوخت یکی از نشانه های خرابی کوئل است. همان طور که در بالا ذکر کردیم، کوئل ولتاژ را از باتری دریافت کرده و سپس جریان در کوئل تقویت شده و به شمع فرستاده می شود.

در صورتی که کوئل خراب شده باشد، نمی تواند ولتاژ مناسب به شمع ارسال کند لذا شمع جرقه کافی برای احتراق سوخت و هوا را ندارد. جرقه های نامنظم شمع سبب احتراق ناقص شده و راندمان موتور کاهش می یابد. بنابراین موتور برای جبران کاهش این راندمان، از سوخت بیشتری استفاده می کند تا بتواند ماشین را روشن نگه دارد. بنابراین در نظر داشته باشید که افزایش مصرف سوخت ممکن هست به دلیل خرابی کوئل رخ داده باشد.

روشن شدن چراغ چک نشانه اصلی خرابی کویل

روشن شدن چراغ چک ممکن است نشانه اصلی خرابی کوئل باشد. همچنین اگر کد DTC موتور نیز روشن شود، احتمالا مشکلی در کویل رخ داده است. بنابراین باید در صورت روشن شدن چراغ چک با اسکن خطا دلیل اصلی مشکل را پیدا کرده و در اسرع وقت به رفع آن پرداخت.

نکته: کوئل معیوب می تواند منجر به مشکلات عملکرد موتور به ویژه خرابی موتور می شوند. که در این مواقع کامپیوتر مشکلی در سیگنال یا مدار کوئل پیدا می کند.

آتش گرفتن موتور و خراب شدن آن نشانه اصلی خرابی کویل

در صورتی که ماشین ریپ بزند و بد استارت بخورد، ممکن هست مشکل از خرابی کوئل باشد. در صورتی که خرابی کوئل شدت بالایی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که خودرو در هنگام استارت زدن آتش بگیرد؛ زیرا فرایند جرقه زنی به درستی انجام نشده است و سوخت در سیلندرها افزایش می یابد. از این رو با یک جرقه شمع، احتراق بزرگی درون محفظه سیلندر رخ می هد و سبب آتش گرفتن موتور می شود.

خارج شدن دود سیاه غلیظ از اگزوز خودرو نشانه اصلی خرابی کویل

یکی دیگر از مواردی که نشان دهنده خرابی کوئل هست، خارج شدن شعله یا دود سیاه از اگزوز است. زمانی که کوئل خراب باشد، سوختن به طور ناقص در محفظه سیلندر انجام می گردد. این سوختن ناقص سبب شده تا بنزین یا سوخت در محفظه باقی بماند و این سوخت مصرف نشده به صورت دود سیاه وارد لوله اگزوز می شود.

پس زدن شعله از اگزوز خودرو نشانه خراب شدن کویل

در صورتی که پس زدن شعله از اگزوز مشاهده شود، این امر به دلیل احتراق ناقص سوخت و هوا رخ داده است. در این مواقع سوخت باقی مانده در محفظه احتراق به لوله اگزوز رسیده و از اگزوز خارج می شود و بوی بنزین به مشام می رسد.

 

نشت روغن از کوئل نشانه دیگر از خرابی این قطعه

در صورتی که سیم پیچ های کوئل بیش از حد گرم شود، ممکن است پوسته ترک بخورد و روغن به بیرون نشت کند. این امر به نوبه خود می تواند روی عملکرد کویل و در نتیجه عملکرد خودرو تاثیر منفی بگذارد.

عوامل خرابی کوئل ماشین چیست؟

در این بخش به علت هایی خرابی کوئل خودرو می پردازیم:

  1. سوختن کویل
  2. کارکرد طولانی کوئل
  3. کیفیت پایین کویل
  4. عملکرد نادرست باتری
  5. خراب بودن شمع

سوختن کویل علت خرابی کوئل ماشین

در صورتی که عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در ساخت کوئل دچار آسیب شود، ممکن است کوئل به دلیل گرمای بیش از حد و فشار بالای برق، بسوزد.

کارکرد طولانی کویل علت دیگر خرابی آن

در صورتی که از عمر کوئل گذشته باشد و به طور طولانی مدت از کوئل استفاده شود، می تواند منجر به بد کار کردن کوئل شود.

کیفیت پایین کویل

استفاده از آلیاژ مرغوب و سیم پیچ های با کیفیت همگی در طول عمر کوئل تاثیر دارد. اما اگر آلیاژ و عایق بی کیفیت باشند، کوئل زودتر فرسوده می شود.

عملکرد نادرست باتری

در صورتی که باتری جریان ولتاژ را به درستی به کوئل انتقال ندهد، کوئل مجبور به تحمل فشار و بار زیادی است که این امر می تواند سبب خرابی کوئل شود.

خرابی شمع

در صورتی که شمع ها فرسوده یا معیوب باشند، کوئل مجبور است که ولتاژ بالاتری را تولید کند. لذا سیم پیچ کوئل زودتر از موعود می سوزد.

سوالات رایج در مورد نشانه های اصلی خرابی کویل

در این بخش سوالات رایجی که کاربران در مورد کوئل از کارشناسان تیم دلفد می پرسند، ارائه شده است.

کویل کجا قرار دارد؟

کوئل معمولاً روی پوشش بادامک که در بالاترین قسمت موتور است، قرار دارد. برای دسترسی به کوئل ، ابتدا باید درپوش پلاستیکی موتور را بردارید.

در صورت خرابی کویل چه اتفاقی می افتد؟

اگر موتور در هنگام ترمز ناگهانی یا شتاب گرفتن از کار بیفتد یا متوقف شود، ممکن است کوئل مشکلی داشته باشد. این امر به دلیل جرقه های نامنظمی که شمع از کوئل معیوب دریافت می کند، رخ می دهد.

چه عواملی باعث خرابی کویل می شود؟

فرسودگی  و کیفیت پایین کالا دلیل عمده خرابی کوئل است که باعث تخریب سیم پیچ های اولیه و ثانویه می شود. از بین رفتن عایق کوئل نیز می تواند باعث گرم شدن بیش از حد سیم پیچ شود. وقتی صحبت از خرابی کوئل می شود، سه مورد به ذهن خطور می کند.

  1. عاملی باعث می شود که کویل بیش از حد کار کند.
  2. عاملی باعث می گردد که کوئل بیش از حد روشن شود و منجر به داغی آن می شود.
  3. تاریخ مصرف کوئل گذشته است و فرسوده شده است.

علائم کویل معیوب چیست؟

سوء کارکرد موتور، از دست دادن قدرت، خاموش شدن موتور به طور ناگهانی، افت قدرت و شتاب و کاهش مسافت پیموده شده از علائم کوئل معیوب است. در برخی موارد ، مشکلات عملکردی کوئل حتی ممکن است منجر به توقف خودرو شود.

آیا می توان با کویل معیوب رانندگی کرد؟

رانندگی با کوئل معیوب امکان پذیر است، اما توصیه نمی شود.

با گرم شدن کویل چه اتفاقی می افتد؟

با گرم شدن کوئل و افت جریان، جرقه شمع ضعیف خواهد بود تا جایی که دیگر موتور روشن نشود.

آیا می توان فقط یک ر معیوب را تعویض کرد؟

بله می توان یک کوئل معیوب را تغییر داد. اما در صورت خرابی یک کوئل؛ ممکن است کوئل های باقیمانده نیز به زودی خراب شوند.

جهت خرید کالای مرغوب می توانید از مشاوران پازل یدک کمک بگیرید.

https://www.puzzleyadak.com/

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید